ЗУСТРІЧ ЗАСТУПНИКА ДИРЕКТОРА ІНСТИТУТУ БІОХІМІЇ ІМ. О.В.ПАЛЛАДІНА НАН УКРАЇНИ АКАДЕМІКА НАН УКРАЇНИ ПРОФЕСОРА С.О.КОСТЕРІНА
ЗІ ШКОЛЯРАМИ ЛІЦЕЮ № 92 ім. ІВАНА ФРАНКА м. КИЄВА
21-го жовтня 2025 р. відбулася зустріч академіка НАН України професора С.О.Костеріна зі школярами Ліцею № 92 ім. Івана Франка м. Києва.
На зустрічі була присутня завуч ліцею класний керівник Бондаренко Тетяна Володимирівна.
На початку зустрічі Сергій Олексійович розповів школярам про історію Інституту біохімії, акцентував увагу на наукових досягненнях його колективу напередодні 100-річчя цієї установи. Було відзначено, що історія Інституту пов’язана з іменами таких видатних вчених, як академік О.В.Палладін, академік В.О.Беліцер, академік Р.В.Чаговець, академік М.Ф.Гулий, член-кор. НАН України Д.Л.Фердман. І наразі в Інституті працюють відомі Наукові Школи, які були започатковані нашими видатними науковцями. Головні напрями дослідження Інституту присвячені з’ясуванню іонних, молекулярних, мембранних та клітинних механізмів функціонування організму людини та пошуку шляхів регуляції цих механізмів в нормі та за патологічних станів з метою створення біотехнологічної продукції: діагностикумів, лікарських та вітамінних засобів, кровоспинних та ранозагоювальних біоматеріалів тощо.
Школяри були були ознайомлені із структурою Інституту, проінформовані за різноманітні форми роботи з науковою молоддю.
Академік Костерін підкреслив, що саме фундаментальна наука є основою пізнання закономірностей та механізмів перебігу біологічних процесів. Але ПРИРОДА зовсім «не знає» про те, що дослідники, відповідно до своїх вподобань, схильностей, освіти, здібностей, знань, «диференціюють» її у форматі БІОЛОГІЇ, ФІЗИКИ ТА ХІМІЇ. ВОНА — ЄДИНА! Дійсно, найцікавіші фундаментальні проблеми сучасної біології локалізовані саме на «перехресті» різноманітних наук і наукових напрямів. Тому, безперечно, вивчення фундаментальних проблем сучасної біології, відзначив Сергій Олексійович, потребує активного залучення до наукового пошуку методів та методологій, теорій, гіпотез, концепцій, бачень, уявлень, які притаманні хімії, фізиці та математиці, а також комп’ютерним технологіям. Академік Костерін звернув увагу школярів на наступну обставину: «зараз, коли ви вже приступили у школі до вивчення природничих та точних наук, ви самі поступово зможете знайти та усвідомити своєрідну гармонію у їх взаємодії…».
Втім, часто важко передбачати, як колись відгукнуться для людства результати фундаментальних наукових досліджень (про це свідчать чимало прикладів з історії науки). Головне – щоб вони відгукнулися добре, з користю для людини, а не на шкоду їй.
І тому Сергій Олексійович наголосив, що все ж таки найвища мета науки, на додачу до суто пізнання – зробити так, аби людині жилося краще! Отже, великої поваги та уваги заслуговують корисні прикладні розробки Інституту біохімії у галузі біотехнології та біомедицини, охорони здоров’я, збереження довкілля, біобезпеки, якісного харчування тощо. І в цьому відношенні Інститут має визначні здобутки. Наш Інститут продовжив свою роботу в умовах пандемії COVID-19 та не зупинив свою діяльність й під час повномаштабного вторгнення. І нині дирекція і колектив Інституту роблять усе можливе, щоб наукова робота не припинялася, співробітники продовжували систематично працювати, щоб до Інституту приходила здібна наукова молодь, закуповувались реагенти, модернізувалося обладнання тощо.
Сергій Олексійович відзначив, що 3-и найважливіші інституції формують особистість творчої людини: СІМ’Я, ШКОЛА та ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД. І насправді шлях в науку розпочинається зі шкільних лав, зокрема з участі школярів у роботі наукових гуртків. Адже велика кількість співробітників Інституту залучилася до наукової роботи ще у ті часи, коли вони перебували на шкільних та студентських лавах. А зараз вони – вже кандидати та доктори наук, професори.
Академік Костерін сказав буквально наступне: «…знаєте, коли ми навчаємося, то маємо відчуття, ніби в школі, у вищому навчальному закладі від нас постійно чогось вимагають – викликають до дошки, проводять нескінченні колоквіуми, контрольні, модулі, заліки, іспити. Лише значно пізніше я зрозумів, наскільки це було потрібно і як це нас формувало. Моїх учителів уже немає серед живих, але я їх усіх пам’ятаю, навіть тембр голосу кожного. Вони зробили велику шляхетну справу для кожного з нас, зокрема для мене, вони прищепили нам любов до книги, бажання вчитися, жагу до знань. У мене в душі залишилися безмежна вдячність їм… Можливо, саме тому я ніколи не відмовляю вчителям і школярам у зустрічах, коли вони відвідують наш Інститут».
Сергій Олексійович побажав школярам успіхів у навчанні, щастя!
Потім ліцеїсти відвідали Меморіальний музей академіка О.В.Палладіна (екскурсію проводила к.б.н. Н.П.Карлова), а також деякі лабораторії Інституту, у тому числі й лабораторію оптичних методів дослідження (відповідні пояснення надали к.х.н С.О.Карахім та к.т.н. О.Ю.Чуніхін).
ФОТОРЕПОРТАЖ З ЗУСТРІЧІ
(фото – к.б.н. М.В.Григор’євої)

ВІДКРИТТЯ ЗУСТРІЧІ. АКАДЕМІК С.О.КОСТЕРІН
ТА ЗАВУЧ ЛІЦЕЮ № 92 ім. ІВАНА ФРАНКА Т.В.БОНДАРЕНКО
В ЗАЛІ ЗАСІДАНЬ

ЛІЦЕЇСТИ В МЕМОРІАЛЬНОМУ МУЗЕЇ
ЗАСНОВНИКА ІНСТИТУТУ АКАДЕМІКА О.В.ПАЛЛАДІНА.
Пояснення надає к.б.н. Н.П.Карлова

СПІЛЬНЕ ФОТО НА ЗГАДКУ ПРО ЗУСТРІЧ